Aktuellt och SD går för samma mynt

Nu tänker jag, som så många andra, blogga angående Sverigedemokraterna islamkritiska artikel:

Först och främst vill jag klargöra att jag inte sympatiserar med SD, jag vill bara att de ska tillintetgöras snabbt och effektivt. Därför vill jag inte att det oändligt antal läsare som jag har stämplar mig som Sverigedemokrat när jag kritiserar Aktuellts nyhetssändning om ärendet.

Först och främst, det finns säkerligen vissa frågor som Jimmie (jag väljer att bara nämna pojken vid förnamn) svarar rätt på. Det är troligt att det finns ett samband med religionsbakgrund och kriminalitet. Emellertid ger det inte någon några som helst rättigheter att vara främlingsfientlig då det snarare är vårt vackra samhälle och dess principer som skapar denna prekära situation. Men mer än så lyckas inte Jimmie träffa rätt.

Aktuellt tog för några dagar sen fasta på min sista mening och baserade sin första del i sändingen på att kritisera och klanka ner på Jimmies inlägg. Helt rätt! tänker ni, och det tänkte också jag. Sättet det genomförde detta på var dock mycket dåligt. De inleder med att i ingressen säga hur SD-artikeln liknar de artiklar som Nazisterna skrev i trettiotalets Tyskland, man behöver bara byta ut "muslim" mot "jude". Omedelbart tar merparten av de som blint studerar teven fasta på det här och kommer diskutera det här flitigt med sina kamrater under de dagar som följer (jag har öronbevis). Denna grupp bryr sig inte ett litet magplask om vem som faktiskt står för det här uttalandet, källan verkar vara ointressant då det passar deras ideologi.

Vi observanta märker dock att uttalandet kommer från en islamolog. En islamolog! Hur i halva friden kan en islamolog vara så insatt i Nazi-historia att han kan komma med ett sådant uttalande? Och hur i hela friden kan Aktuellt basera sin sänding på det här? Ta in en utbildad historiker som kan komma med konkreta bevis och ett trovärdigt uttalande. En nyhetsvinkling av det här slaget är högst onödigt och förvärrar bara situationen. Detta sänker Aktuellt till samma nivå som Jimmie själv. Islamologens uttalande kan mycket väl vara lika felaktigt som Jimmies.

Det finns onekligen effektivare och visare sätt att idiotförklara SD på än att samtidigt behöva göra sig själva till åtlöje för de som inte blint tror på allt som sägs. Skäms, Aktuellt! Ta tag i saken och utmanövrera SD istället för att pränta in felaktiga tankar i Sveriges population -- det är Jimmies grej, inte medias.

Tack för mig.

EVELINA: Ge mig en bättre layout!

Kommentarer
Postat av: Bie

Oj!

2009-10-21 @ 18:34:36
Postat av: Evelina

Självklart! Trodde aldrig du skulle fråga :D

2009-10-22 @ 16:05:54
Postat av: elias

Du gör skäl för ditt bloggande!

2009-10-23 @ 17:18:25
Postat av: Jenkins

EMIL! Jag har hittat den mest awesome fågelsidan på internet! Det finns megaübersuperdunderjättetuffa bilder! http://www.birdbook.org/

2009-10-23 @ 21:30:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0